Header Baby - green food

Hva du ikke skal spise når du er gravid

Hvilken mat bør man unngå under graviditeten?

  • Spis ikke rått kjøtt eller rå fisk. Sushi går bra om den er nylagd og lagd av fersk laks. Salami og parmaskinke går bra å spise hvis du fryser den i 3 dager før du spiser den.
     
  • Drikk ikke upasteurisert melk eller upasteurisert ost. Ikke spis såkalt kittost eller muggost som; brieost, gorgonzola og chevré. Vanlig hardost og fetaost går derimot bra.
     
  • Fisk er veldig nyttig, spesielt for deg som er gravid (omega 3). All kokt og oppdrettsfisk, reker og blåskjell går bra å spise, men unngå å spise fisk som kan inneholde kvikksølv, f.eks. abbor, gjedde og tunfisk.
     
  • Laks er veldig nyttig, men pass på syltet eller varmrøkt laks i vakuumemballasje. Som regel bør det være mer enn halvparten av tiden igjen mellom pakket dato og best før dato. Hvis du skal spise sushi, må du sørge for at den er nylaget.
     
  • Unngå å spise lever og fiskeleverolje, da de inneholder rikelig med vitamin A - som i høye doser kan være skadelig for babyen din. Leverpai er derimot god å spise.

For en komplett og oppdatert liste over hva du bør og ikke bør spise når du er gravid - les mer på Mattilsynet.

Pojke med gravid mamma - Semper Barnmat
Gravid kvinna med kopp - Semper Barnmat