Tårtkalas med glutenfri tårta en solig sommardag

Cøliaki & glutenintoleranse

Cøliaki eller glutenintoleranse er en autoimmun sykdom*, som innebærer at man ikke tåler gluten.  Noen har cøliaki (1-2 %), noen har ikke- cøliakisk glutensensitivitet (5 %), noen DH (x %) eller hveteallergi (1 %). Det å leve glutenfritt kan være litt vanskelig i starten, men i dag finnes det så mange vanlige matvarer og glutenfri produkter at det etter en liten stund vil gå veldig greit for de aller fleste. Her har vi laget en kort oversikt for å gjøre det litt lettere å velge.

 

Hva er glutenallergi?

På folkemunne kalles ofte cøliaki for "glutenallergi", men det er en ikke riktig. Cøliaki er ikke en allergi, men en autoimmun sykdom*. Mange forveksler cøliaki med hveteallergi, men det er to forskjellige tilstander, men ulike bakenforliggende mekanismer og sykdom. Kostholdet ved cøliaki og hveteallergi skal være glutenfritt. Her kan du lese mer om cøliaki og hveteallergi.

I det siste prates det endel om glutensensitivitet eller ikke-cøliakisk glutensensitivitet. Her er det behov for mer forskning, men mye tyder på at det er karbohydrater f.eks. fruktaner som man finner mye av i hvete som gir helseplager. Her vil en lavFODMAP kosthold være noe å prøve ut. Semper glutenfrie produkter er naturlig lave på FODMAPs. Les mer her!

En skål med glutenfria flingor från Semper

Praktiske kostråd

Mel, brød og bakevarer

Kjøp glutenfritt mel og bak selv.

I butikken finnes mange gode produkter som glutenfritt knekkebrød, brød (frossent og vakuumpakket), baguetter, rundstykker, frokostblanding og kjeks.

Glutenfrie havregryn (Ren havre)  kan brukes og bidrar både med fiber og variasjon.

Gjær, tørrgjær, bakepulver og vaniljesukker er glutenfritt

Pasta, nudler og ris

Bruk glutenfri pasta eller lag hjemmelaget glutenfri pasta.

Ris og risnudler kan spiser, men sjekk ingredienslisten og er du i tvil ring leverandør.

Kjøtt og fisk

Alt av rent kjøtt og ren fisk er ok.

Alle ferdigprodukter av kjøtt og fisk er det viktig å sjekke om det står gluten på ingredienslisten. Mange varedeklarasjonen ligger ute på nettet og noen ganger kan det være tidsbesparende og orientere seg litt hva som finnes av middagsretter og pålegg før du går i butikken.

Melk, ost og yoghurt

Stort sett er meieriprodukter glutenfritt. Vær obs på yoghurt med musli på toppen som ikke kan inngå i den glutenfrie kosten. Det finnes noen glutenfrie alternativer.

Margarin og smør

Både smør og margarin er glutenfritt. For de som skal ha laktoseredusert kosthold den første tiden kan Blå soft velges.

Grønnsaker, bønner, nøtter, frukt og bær

Alt av rene, ferske, fryste og hemetiske grønnsaker, frukt, bær og bønner er glutenfri.

Vær obs på stekt løk som inneholder hvetemel. Det finnes et glutefritt alternativ.

Bønner og linser kan brukes i brød for å øke proteinandelen i brødet. Her har du et eksempel Bønnebrød.

Nøtter: alt av rene nøtter er glutenfritt.

Frø og kjerner:

Saus, dressing, ketchup, sennep, olje, buljong og krydder

Planteolje er alltid glutenfri og velg gjerne olivenolje eller solsikkeolje.

Det finnes mange ferdigsauser uten gluten både på glass og pose.

Ellers er det enkelt å lage glutenfri saus. Bytt ut hvetemelet med gluenfritt mel og lag sausen på vanlig måte.

Ketchup, sennep og dressing er oftes glutefri.

Alle friske krydderurter er glutenfri og også tørket krydder.

Les alltid på krydderblandinger og buljong, men stort sett er også disse oftest uten gluten.

Snacks og godteri

De fleste er uten gluten

Sjokolade: ren sjokolade er som regel glutenfri.

Lakris: kan inneholder hvetemel og sjekk derfor ingredienslisten.

Marsipan: er glutenfri, men være obs på marsipanlokk. Det finnes også Cacas falsk marsipan som kan benyttes.

Smågodt: les ingredienslisten

Dessert, is og kaker

Is med kjeks er oftes glutenholdig, men bokse-is og pinne-is er oftes glutenfri. Vær obs på alle mulige nye varianter som Ben&Jerry med biter av brownies vil inneholder gluten.

Kakepynt og strøssel: det mange fine et godt utvalg i butikken av pynt til  av kaker og bakverk. Les for sikkerhets skyld ingredienslisten. Både Cacas og Dr. Oetker har mye spennende som kan brukes.

Kaker baker du lettest selv og frys gjerne ned slik at det enkelt kan hentes opp av frysen ved behov. Det er enkelt å bake kaker med glutenfritt mel, gjærbakst smaker kanskje best nybakt.

Drikkevarer

Brus, saft, juice, kaffe og te er alltid glutenfritt.

Vin, sider og brennevin inneholder ikke gluten.

Øl som er merket med crossed grain-symbolet er glutenfritt.

 

*Autoimmun innebære at immunforsvaret vender seg mot egen kropp. 

Baka glutenfritt med Sempers glutenfria mixers

Mer information

Har du flere spørsmål om gluten eller om Semper sine glutenfrie produkter? Les vanlige spørsmål og svar her.

Du kan også kontakte Norsk Cøliakiforening eller Norges Astma- og Allergiforbund for råd og hjelp.

Helsenorge.no har også mye nyttig og riktig informasjon.